Hoppa till innehållet
ap7 logo Till AP7.se

Mikael Lindh Hok

AP7 bjuder på irrationellt beteende i Podd-Såfan

Missa inte vår uppskattade podd med nationalekonomer, beteendeekonomer, psykologer och ekonomijournalister – Poddsåfan.
I de här avsnitten intervjuar vi personer som alla är framstående inom sitt fält och de ger tips och svar på flera av de frågor som många ställer sig genom sitt liv angående ekonomi, uppskjutarbeteende och risktagning.

Därför bjuder AP7 Förvalt er på färska avsnitt av Poddsåfan. Nyfikna möten om varför vi gör som vi gör. Om vår hjärnas alla kluriga val och hur man tänker rationellt.

De fyra nya avsnitten kretsar kring vårt irrationella ekonomiska beteende, punkterar lite myter och benar ut olika syn på risk.

Katarina Gospic – hjärnforskaren som pratar om gränserna mellan hjärnforskning, ekonomi och psykologisk forskning, alltså neuroekonomi. Vad händer i hjärnan när man fattar ekonomiska beslut? Varför skulle vi tacka nej till pengar av medlidande? Och ja till pengar om vi får lugnande läkemedel? I korta drag – Varför är vi så irrationella egentligen?

Katrine Marcal – nationalekonomen och författaren om varför ekonomin har blivit en religion. Hon ifrågasätter nationalekonomins huvudperson, Homo Economicus, som är styrd enbart av rationellt egenintresse. För allt jobb som presteras sker väl inte enbart för att maximera ersättningen?

Breakit – författarduon som granskat Sveriges nya miljardärer, går till botten med riskviljan och vad som rör sig i hjärnan hos miljardär-entreprenörerna.

Alexander Rozental – forskaren, författaren och psykologen som gått på djupet med prokrastinering. Varför är det så lätt att skjuta upp saker? Vad är nyckeln för att få surdegarna gjorda? Han har tagit fram en modell för att komma till rätta med prokrastinering. Vad skulle han ändra på kring folks ekonomiska beslut?

Missa inte Podd-Såfans tidigare avsnitt om vår hjärnas alla kluriga val och hur man tänker rationellt. Lika aktuella fortfarande.

Ida Lemonie, som är vd för Sveriges första beteendebyrå, Beteendelabbet, kombinerar design och psykologi för att genom nudging skapa vinster för både människan och planeten.

Anders Anderson, forskare inom ekonomi och beteende vid Swedish House of Finance, beskriver varför det är så intressant hur individer tar ekonomiska beslut och varför beteendeekonomi har vunnit så mycket mark de senaste åren. Bland annat hur rädsla kan vara en anledning till att inte göra rationella val.

Niklas Laninge, beteendedesigner och författare till böckerna Beslutsfällan, Beteendedesign och Digitalabeteende. Han vill skapa kommunikation och design som leder till förändrat beteende. Han drivs av att hitta förklaringar till varför människor gör som de gör, beteendepsykologi i korta ordalag.

Trevlig lyssning!

önskar
AP7 Förvalt redaktionen