Det menar – världens fjärde största biltillverkare – Stellantis chef som nu går ut och varnar för vad han kallar en ”brutal” miljöpolitik i EU. Han menar att kraven för billtillverkarna att sälja ett stort antal elfordon under det här decenniet riskerar att driva bilägandet utom räckhåll för medelklassen. Priset blir helt enkelt för högt. Men, är det verkligen så?
Utvecklingen av dagens batterier gör att Bloomberg NEF räknar med att prisskillnaden mellan el- och bensinbilar är borta redan i mitten av 2020-talet. Och för den som funderar på elbil är dessutom inköpspriset bara en del. Med en elbil blir det lägre kostnader för service och underhåll, framför allt för att den saknar växellåda och en komplicerad förbränningsmotor. Samt att man inte får glömma den statliga klimatbonusen som man erhåller i sverige.
Men Stellantischefen håller inte med.
− Den är en underdrift att kalla förändringen i branschen för brutal, säger verkställande direktören Carlos Tavares till Financial Times.
Tavares understryker att branschen inte kan skydda rörligheten för vanligt folk. Han menar att de flesta har inte råd att köpa en elbil för 350 000 kronor. Idag kostar en vanlig bil hälften så mycket.
Det Carlos Tavares riktar kritik mot är den nya utsläppsminskande teknik som EU kräver. På grund av den minskar inte elbilspriserna förrän under andra halvan av decenniet menar han. Dock kommer det totala priset på bensinbilar att stiga efter 2025.
Enligt utsläppsreglerna i Europa och Kina tvingas biltillverkare att sälja allt högre antal utsläppsfria bilar, eller drabbas av stora påföljder. Till exempel fick företag som Volkswagen och Jaguar Land Rover EU-böter förra året för att ha missat målet.
Men flera andra länder och bilkoncerner ser annorlunda på elektrifieringen av branschen. Till exempel brittiska transportministern Rachel Maclean. Hon har föreslagit ännu striktare regler för Storbritanniens utsläpp än EU. Man kommer att avveckla försäljning av bensin- och dieselbilar från 2030.
− Vi kommer att skapa vårt eget utsläppssystem nu när vi har lämnat EU. Det har gett oss möjlighet att gå längre, sa hon.
Men drömmen om ett elektrifierat bilsamhälle är ändå inte tillräckligt, enligt Frances Sprei, som forskar om elbilar och hållbart resande vid Chalmers tekniska högskola.
För om vi i Sverige ska nå klimatmålen för transportsektorn måste vi minska utsläppen med 70 procent till år 2030. Elektrifieringen ses som en nyckel för att nå dit, men det räcker inte att bara byta ut fossilbilar mot elbilar.
− Det är fel att tänka att så länge man kör elbil är det inget problem. Även elbilar har negativa effekter. De tar plats i stadsmiljön och miljöpåverkan är stor i samband med tillverkningen, säger hon.
Övergången till elbil är bara en del av lösningen, målet bör vara att vi ska ha färre bilar, enligt Sprei.
En annan intressant notering är att man kan se en uppåtgående trend för bilpooler och samåkning. Och det är ett område som Frances Sprei också forskar kring. År 2011 hade bilpoolerna i Sverige 16 000 medlemmar. År 2019 hade det ökat till 123 000, enligt en statlig utredning som kom förra året.
− Här finns mer utrymme att utveckla bilpoolstjänsterna så att de passar fler användare, men bilpoolerna kommer aldrig helt kunna ersätta privatägda bilar, säger hon.
Men kanske är det så att medelklassen inte behöver oroa sig för att kunna ha råd med en egen elbil. Tills priserna normaliseras kan man kanske stå ut med att vara en del av en bilpool under förutsättning att de utvecklas och blir effektivare.