Hoppa till innehållet
ap7 logo Till AP7.se

Foto: Sofia Runarsdotter

Maria Schultz

Fem heta trender inom delningsekonomi 

En som gått all in i delningsekonomin är Maria Eriksson. Hon bestämde sig för att utforska den helt under ett år och ger nu ut en bok om sina erfarenheter.
Se vad hon lärde sig mest – och vilka delningstrender hon spår framåt.

De senaste åren har vi blivit vana vid att dela bilar, verktyg, bostäder och till och med glassmaskiner med varandra.

En som bestämde sig för att haka på delningstrenden är Maria Eriksson. Hon stod ensam med en dyr fyrarummare och hennes plan var alltså att under ett år utforska delningsekonomin – som ett experiment.

I sin nya bok ”Delad – min berättelse om tillit, teknik och att hyra ut sin toalett” (Volante) beskriver hon sin plan:

”Jag tänker sova på folks soffor, fylla mitt hem med främlingar, arbeta från någon annans vardagsrum, hyra ut min cykel, ta hand om folks husdjur. Jag ska testa allt – åtminstone en gång.”

– Det blev en väldigt positiv erfarenhet på så många olika plan. Men det som blev den stora förändringen för mig skedde på det personliga och sociala planet. Det blev en personlig förändringsresa – framför allt genom alla möten med gäster, säger Maria.
Hon är inte minglaren nummer ett, utan rätt reserverad i sociala sammanhang, enligt henne själv. Men sedan hon startade experimentet för fem år sedan har hon haft över 400 människor som bott i hennes hem.

Från början fanns en viss skepticism runt omkring henne.

– Många var tveksamma om det var en så bra idé att ha främmande människor som bodde hos mig. Men det har fungerat så otroligt bra – jag har inga negativa erfarenheter alls under åren.

Maria Eriksson, aktuell med nya boken ”Delad – min berättelse om tillit, teknik och att hyra ut sin toalett” (Volante), ser att delningsekonomin får en digital skjuts framåt i och med pandemin: ”Jag tror att den större digitala vanan gör att folk som inte tidigare använt olika delningstjänster kommer att göra det i högre grad.”

Andra viktiga frågor som väckts hos Maria är: Vad vill jag prioritera i livet? Vad tycker jag är viktigt? Och om det från början handlade om att inte behöva äga en borr, utan dela, så fortsatte det till att fundera över ägande generellt.

– Vad behöver jag inte ha? Och vad tycker jag är viktigt att lägga tid på? Vilka människor vill jag träffa?
Följden blev att hon skalade bort saker, en del jobb och aktiviteter för att kunna fokusera.

Under rådande pandemi och som nybliven mamma har Maria pausat sin Airbnb-uthyrning.
– Jag hoppas att den här situationen förändras, för jag vill hemskt gärna fortsätta hyra ut vår bostad. Hemmet blev mer levande och jag fick så mycket med mig. Inte bara alla nya människor och vänskap utan också språkträning.

Hon tycker att det blir intressant att se om fler delar mer efter rådande ekonomiska kris. Efter finanskrisen för tio år sedan fick delningsekonomin ett uppsving, framför allt i ett drabbat södra Europa, berättar Maria:

– Det blev mer av byteshandel där och ett sätt att hantera en tuffare ekonomisk tillvaro. Och det är intressant att se vad som händer nu – om det leder till att fler ser möjligheter att spara pengar genom att hyra och låna saker.

Fem trender Maria spår för delningsekonomin:

1. Vi går från ägande till tillgång
– En mental förändring som tar tid är själva insikten att du inte måste äga. Tekniken och de digitala verktygen för att vi ska kunna dela på tillgångar finns ofta redan där. Men att gå från att äga en bil till att använda någon av alla andra lösningar, som bilpool, taxi eller att hyra bil, är en mentalitetsförändring som tar tid, men kommer mer och mer.

2. Vi får en ny syn på status

– Status har ofta hängt ihop med att äga något – till exempel att äga en ny bil. Men idag och i framtiden handlar status mer om andra saker. Som flexibilitet och möjligheter. Och tid – som du kan få mer av utan saker.

3. Vi har ett prioriterat ägande

– Människor gillar att ha fysiska saker, men måste inte äga allt. Någon som är jätteintresserad av musik sparar säkert sin samling av LP-skivor, trots att Spotify finns. Men personen kanske använder bilpool och hyr sommarhus istället. Vi prioriterar mer vad vi vill äga.

4. Vi hyr mer

– En business to consumer-modell som växer är uthyrning av saker. Det tog inte lång tid efter att budskapet kom om att borren bara används 15 minuter under sin livstid, innan Clas Ohlson började hyra ut borrmaskiner. Det kommer också att växa – att vi kan hyra fler saker.

5. Vi prenumererar mer

– Vi är redan vana vid att streama tjänster som serier, musik och ljudböcker. Jag tror också att det kommer fler prenumerationstjänster för sådant som inte går att digitalisera. Volvos tjänst M är ett exempel, att streama en bil. Electrolux har också gjort ett test med prenumeration av dammsugare. Du hyr den inte, utan prenumererar på dammsugning. Blir det något fel på dammsugaren tar de tillbaka den och du får en ny.