Sedan sociala mediers intåg i våra liv har vi inte bara blivit bra på att gilla bilder – numera är vi mycket bättre på att snacka ekonomi! Det är långt ifrån tabu att prata ekonomi, tvärtom slänger vi ur oss frågor kring sparande, investeringar, lån och pension till främlingar i forum. Och vi får svar!
Om vi tar en svängom i Facebook-forumen hittar vi bland annat Economista-gruppen, gruppen för kvinnor som gillar aktier och privatekonomi, med drygt 87 000 medlemmar när detta skrivs. En kvinna berättar att hon oväntat ska få 150 000 kronor under veckan och ber om råd för hur dessa ska placeras när de kan komma att behövas inom kort. Många svarar henne i tråden om vilka sparkonton de har, med bäst ränta. En annan tjej tipsar om att hon har prutat ned mäklarens provision med 10 000 kronor, en tredje om hur hon förhandlade ned räntan på bolånen genom att ställa två banker mot varandra och en fjärde får tusentals gillatummar när hon berättar att hon lyckats nå sitt sparmål som hon satte för ett år sedan. En vanlig vecka i forumets ekonomivärld.
Det är peppande, personligt och bjussigt. Inga pekpinnar eller ”duktiga” kommentarer om hur folk borde göra. Folk skickar istället hejarop när det går bra ekonomiskt för andra. Även frågor om långsiktigt sparande dyker upp här och där. Folk frågar hur andra bäst sparar långsiktigt för barnen eller för sin framtida pension – och tipsen droppar in.
Det finns många olika grupper på Facebook, en del smalare kring enbart tjänstepension och premiepensionsfonder exempelvis, men det är just Facebook som har fått många fler kvinnor att snacka aktier – och ekonomi. Det skrev Svenska Dagbladet en artikel om i våras: ”Facebook får allt fler kvinnor att snacka aktier”.
Enligt siffror i artikeln är det ändå endast 24 procent kvinnor som handlar med aktier hos nätmäklarna Nordnet och Avanza, men intresset har blivit större under åren. Hos Avanza har andelen nya kvinnliga kunder vuxit till 40 procent och under fjolårets första månader var det motsvarande 37 procent hos Nordnet.
Intresset för börsen och privatekonomi i stort växer alltså hos en väldigt viktig målgrupp. En faktor kan säkert vara att ju mer vi pratar om saker som vi tidigare trott varit svåra och obegripliga desto mer förstår vi att det faktiskt inte är det. Ekonomi är inte svårare än vad vi gör det till och genom att botanisera lite bland olika grupper och forum på internet kan man få många bra tips, erfarenheter och bli inspirerad av andra.
Privatekonomi och vårt långsiktiga sparande är en så stor del av våra liv och när det blir helt naturliga samtalsämnen, oavsett om det är vid köksborden eller i sociala medier, blir det självklart lättare att lära sig mer om dem. Så våga prata om ekonomi, tillsammans kan det bli riktigt roligt!