Sälj din bil, käka mer vegetariskt och låt huset få solceller – jo, vi vet VAD vi ska göra, men HUR ändrar vi våra vanor? Hedvig Ekerwald är professor i sociologi och berättar vad som krävs för att förändra våra beteenden.
Vi är alla en del av den – klimatkrisen. Listan är lång över möjliga åtgärder för att spara på våra resurser och vår planet. Flyg mindre, ät mindre kött, minska shoppingen – ja, du vet vad som krävs, men ändå är det så svårt att agera.
Varför?
– Beslutsprocesser är inte så enkla att det finns ett problem där vi söker lösningar och bara tar den som är bäst. Vi lever snarare enligt “Soptunneteorin” – Garbage Can-modellen för beslutsfattande som sociologerna James March och Herbert Simon lyfte fram redan på 1950-talet. Det är som om problem, lösningar och människor blandas i samma soptunna, gnuggas mot varandra och ut kommer ett beslut och de lösningar beslutet innebär är inte så strukturerade, säger Hedvig Ekerwald, professor i sociologi vid Uppsala universitet.
Enligt henne är det väldigt tydligt i klimatkrisen att vi alla har olika lätt och svårt att sluta med olika saker. En del har inga problem med att sluta shoppa, men de vill gärna fortsätta att åka till Indien och yoga.
– Och andra, som jag som bor på landet, vill gärna ha en massa kossor och många barn, trots att vi vet att det frestar på klimatet.
För att ändå få till en förändring i vårt eget beteende och inte resignera helt tror Hedvig Ekerwald att en sak är helt avgörande:
– Kunskap! Jag håller med Barbro Westerholm, riksdagens äldsta ledamot, som nyligen sa att hon har ändrat sig flera gånger genom livet, för att saker inte var precis som hon trodde. Ju mer kunskap vi får, desto mer kan vi förändra oss. Detsamma gäller klimatet och miljön – vi måste lära oss mer hela tiden för att förändra våra beteenden.
Mycket handlar om ekonomi – vi lever i ett samhälle där vi säljer varor och tjänster som är dåliga för miljön – kan det ändras?
– Ja, man börjar nu se på divestment, alltså att ta bort investeringar från företag som inte förstår att de måste ändra sig efter klimatet. De företagen kommer att gå under. Vad vi medborgare väljer att konsumera får en jättestor betydelse. Om vi människor ändrar oss, ändrar sig företagen.
Vilka ekonomiska vinster kan vi se med ett förändrat beteende?
– Det viktiga är hur vi använder vinsterna vi får. Vi kan se en rekyleffekt, the rebound effect. Blir det exempelvis billigare om vi använder solceller och vi använder vinsten till konsumtion som förstör klimatet – då har vi en rekyleffekt. Så det är jätteviktigt att hindra detta. Då får vi lägga pengarna på mer champagne, balett och lyxig massage istället för flygresor.
Hur har du ändrat ditt beteende de senaste åren?
– Jag bor på landet, en och en halv mil från stan. Jag och min man kör en dieselbil från 2011, som då ansågs vara en miljöbil. Idag skulle jag vilja ha en eIbil istället och så får det bli tåget till släkten i Jämtland, säger Hedvig Ekerwald och fortsätter:
– En rolig sak under coronan är att jag har köpt Hanna Olvenmarks kokbok “Portionen under tian – 300-kronorsveckorna”. Vanliga måltider kräver två kilo koldioxid för att tillaga – hennes recept ett halvt kilo. Jag har lagat mig igenom hennes bok under våren och testat 25 nya rätter. Billigt, nyttigt och bra för miljön.
Hedvigs boktips för dig som vill ha mer kunskap
- Sex grader: Vår framtid på en varmare jord av Mark Lynas (Ordfront, 2007)
- Klimatet och omställningen av Staffan Laestadius (Borea bokförlag, 2018)