Vi kan aldrig vara helt säkra på vem det är vi har kontakt med i telefonen eller på internet. Bedragare är skickliga på att utnyttja våra osäkerheter. Några enkla förhållningsregler kan bespara dig mycket besvär.
Telefonen ringer. Det är från banken. Det verkar som att ditt konto håller på att tömmas, du måste logga in för att säkerställa din identitet så att banken kan stoppa uttagen. Och det är bråttom.
Någonstans långt bak i huvudet ringer en alarmklocka. Vänta lite, har du inte läst om en liknande situation i tidningen. Du inser att du är utsatt för ett bedrägeriförsök och lägger på luren.
– Vi ser att många bedrägerisamtal är ganska långa. Bedragaren försöker bygga upp ett förtroende och har ett behov av att samtala länge för att kunna få fram så mycket information som möjligt. Det bästa man kan göra i en sån situation är att avbryta samtalet, säger Lotta Mauritzson, nationell samordnare vid Polisens nationella bedrägericentrum.
Social manipulation ökar
Samtidigt som antalet kort- och identitetsbedrägerier minskade förra året ökade fallen av bedrägerier genom social manipulation. Det innebär att bedragare utger sig för att vara någon annan och kontaktar offer genom exempelvis telefon eller sociala medier. Man kan till exempel bli uppringd av en person som påstår sig kunna hjälpa till att förvalta dina pensionspengar och förbättra din avkastning eller minska avgifterna. Målet är att komma över inloggningskoder eller lösenord för att sedan komma åt dina pengar.
– Personerna som hör av sig är ofta väldigt hjälpsamma och trevliga. Då kan det vara bra att ha som generell regel att aldrig lämna ut information om vilken bank eller pensionsbolag du är kund hos. Vi kan aldrig vara helt säkra på vem vi pratar med i telefon eller på internet. Ett tydligt varningstecken på att något är fel är om du blir ombedd att logga in med Bank-ID eller använda din bankdosa. Det ska du aldrig göra. Att ge ut bankuppgifter är som att lämna ut nyckeln till ditt hem, säger Lotta Mauritzson.
Kontakta banken först
Det är framförallt äldre som blir utsatta för bedrägeriförsök genom social manipulation. De flesta är över 65 år och en växande grupp är över 80 år. Men även yngre personer blir kontaktade. Bedragare använder sig ofta av vad som sker i samhället och knyter an till det i samtalet. Under covid-19 pandemin utnyttjade många bedragare att intresset av att boka tider för vaccination var stort. Genom att erbjuda vaccinationstider fick man tag i uppgifter till Bank-ID som sedan användes för att komma åt bankkonton.
– Något som många missar är att man först och främst ska kontakta sin bank. Känner man sig misstänksam efter ett telefonsamtal men ringer banken direkt så kan de eventuellt ha möjlighet att stoppa en pågående överföring. I andra hand kan man sedan kontakta polisen, säger Lotta Mauritzson.
FAKTARUTA:
Social manipulation – varningstecken att se upp för:
– Personen du pratar med försöker övertyga dig om att du måste agera nu.
– Personen ger inte upp även när du tackar nej.
– Personen utlovar snabb och hög avkastning i till exempel ditt pensionssparande.