Hoppa till innehållet
ap7 logo Till AP7.se

Något man aldrig ska göra är att klaga på vad barnens veckopeng går till och det finns en poäng varför. Foto: Magnus Ragnvid

Maria Schultz

Här snackar kändisarna gärna ekonomi

Hon är redaktör för en av Sveriges kanske viktigaste tidningar – Lyckoslanten. Tidningen som ska lära barn om privatekonomi.
– Något jag har lärt mig under mina år med Lyckoslanten är hur lite information kring privatekonomi det faktiskt finns för barn och unga, säger Terri Herrera.

Redan 1926 startades Lyckoslanten och ges numera ut med fyra nummer per år av Swedbank och Sparbankerna

Målgruppen är viktig – elever i årskurs 4-6 och tidningen ges ut gratis till skolorna.

Sedan drygt fyra år är Terri Herrera redaktör för tidningen:

– Det jag kanske lärt mig mest är att det inte finns så mycket annan information på lättfattlig svenska om privatekonomi för barn och unga. Vi har exempelvis alltid en sida som heter “Så funkar det”. På några få rutor förklarar vi vad till exempel ränta, skatt eller inflation är. Jag sitter just nu och beskriver kryptovaluta och det finns väldigt lite lätt fakta om ämnen som det. 

Terri har själv använt tidningen för att lära sina egna barn kring ämnen och minns när hon beskrev för sin tonårsdotter hur man jämkar. En massa av dotterns vänner hörde av sig efteråt.

– Som om jag uppfunnit något helt otroligt och då har de ändå gått igenom högstadiet och nästan hela gymnasiet utan att lära sig det. Överlag är känslan att man undervisar väldigt lite i privatekonomi.

När redaktionsrådet med medarbetare från Swedbank är ute i skolorna får de flest frågor om att köpa aktier – och hur man betalar räkningar.

– Det sistnämnda hade vi på “Så funkar det”-sidan i senaste numret och många lärare hörde av sig och ville ha en extra upplaga.

Hur tycker du att man bäst pratar ekonomi med sina barn?

– Dels reka lite vad de vet – ofta utgår man från att de vet mer än vad de gör. Många vet väldigt lite. De vet ungefär vad skatt är men inte att den dras på lönen till exempel. Dels tycker jag att man ska ta ett varv varje år och vara superkonkret kring vissa ämnen: Vad ska pengarna gå till? Om vi ökar månadspengen med en hundralapp – kan du spara den? Vad ska du göra med det sparandet? Avstämningar helt enkelt.

Vad ska man inte prata med barnen om vad gäller ekonomi? 

– Inte fördöma eller recensera. Inte säga: “Varför köper du så mycket godis?” Eller klaga på att deras pengar går till onödiga saker. Vecko- eller månadspeng är ju till för att öva dem i att hantera pengar. Det är naivt att tro att det ska gå till knäckebröd.

Finns det något ni inte skriver om?

– Inte så mycket summor. Alla har helt olika ekonomi, så det är svårt att exempelvis skriva att “om du får hela barnbidraget”. Vi ska tipsa om ekonomi oavsett hur mycket eller lite pengar barnen får. Vi kan möjligtvis ha en faktaruta om vad den genomsnittliga månads- eller veckopengen är.

Idag är Lyckoslanten en av Sveriges största tidningar för barn med en upplaga på 340 000 exemplar. Tittar vi tillbaka i de allra första numren som kom för snart 100 år sedan fanns det en väldigt uppfostrande ton:

– Mycket mer “om du inte gör det här är du dålig”. Och när Lyckoslantens Spara och Slösa-figurer kom var Spara den blonda och gulliga, medan Slösa var lite smutsig med trassligt hår och hade tappat alla tänder för att hon bara köpte godis. Det där ändrades ju med åren och tonen i tidningen blev överlag mer mjuk, berättar Terri.

I Spara eller slösa-vinjetten ingår nu även en intervju med en kändis som görs av tidningens knattereportrar.

– Kändisen får en massa frågor som: “Hade du veckopeng när du var barn?” eller “Tjänar du mycket pengar i ditt jobb?” De brukar vara väldigt uppskattade bland kändisarna som även kan få wake up-call kring sina egna konsumtionsmönster. Och de flesta kändisar ställer upp – vi har haft alla från Prins Daniel och Magdalena Andersson till Laleh, säger Terri Herrera.

Relaterade ämnen