Corona-pandemin har slagit hårt mot detaljhandeln. Den sociala distansen har gjort att vi inte går in i de fysiska butikerna, samt att vi inte vill spendera pengar när det är kris. Egentligen inget konstigt, det brukar bli så när det inträffar en katastrof eller kris.
Men något är ändå annorlunda den här gången och det ser ut som att vi kan få ett nytt normaltillstånd, säger Jonas Colliander, forskare på Center for Retailing i ett pressmeddelande från Stockholms handelshögskola.
– Köpbeteenden och efterfrågan har förändrats ganska drastiskt. Förändringarna beror på konsumentpsykologi, säger Jonas Colliander.
Han menar att kunderna är mer ängsliga och känner en ökad otrygghet, det i sig gör att vi minskar inköp som inte känns nödvändiga.
Därför blir det desto viktigare för företag att kunna erbjuda de kunder som nu befinner sig hemma alternativ. Får de starka shoppinigalternativ kan det hjälpa företag att överleva. En sak som företagen dock måste räkna med är att det blir ökade omkostnader för frakt, något som kan bli tufft för mindre företag, men Colliander tror att det är en verklighet som kommit för att stanna.
– Den här pandemin kommer att snabba på skiftet till e-handel. Sannolikt kommer den ökade online-shoppingen att ligga kvar på en högre nivå efter pandemin än vad den gjorde före coronautbrottet, säger Colliander.
Dessutom kommer pandemin att förändra hur vi ser på konsumtion och därför kommer mer närproduktion och lokal shopping att trenda. Hållbarhet kommer att få ännu större fokus och det kommer att förändra i grunden hur vi ser på globaliseringen.
– Vi kanske kommer att se fler restauranger och lokala detaljhandlare – glesbygden kanske ser en uppgång i butiker och näringsidkare, säger Jonas Colliander.
Dessutom finns chansen för många företag som kanske inte vanligtvis inte säljer till den stora massan skapa en solid kundbas genom att erbjuda rätt produkter. Eftersom att många arbetar hemifrån faller restauranger och barer längre ner på listan och utomhusktiviteter högre upp listan vilket gör att många kanske väljer produkter och kläder som passar för det.
– Att fånga konsumenter som testar nya produktkategorier borde vara ett stort strategiskt mål för företag eftersom de med stor sannolikhet till viss del kommer att vara lojala och en del av kundbasen under en lång tid framöver.
Det finns alltså positiva faktorer för återförsäljare som har möjlighet att anpassa sig och kliva in i det nya normaltillståndet.