Hoppa till innehållet
ap7 logo Till AP7.se

Louise

Vi besökte Tesla

I förra veckan skrev vi i blogginlägget ”Tesla sprider hopp om hållbar utveckling” att Elon Musk redan i dag har lyckats etablera elbilen långt utanför en snäv krets av frälsta miljövänner. Idag kan du läsa om vårt besök i Tesla Motors gigantiska bilfabrik.

Teslas grundare och huvudägare Elon Musk vill förändra världen med sina batterier. När han i våras presenterade företagets nya produktlinje Powerwall var det vid en tillställning som förde tankarna till en rockkonsert. Han klev ut på scenen ackompanjerad av hög musik och mottogs som den superentreprenör media har upphöjt honom till.

Tesla hoppas att Powerwall ska få både privatpersoner och företag att ta steget över till förnybar energi. Kraftfulla batterier och solpaneler underlättar för fler att bli självförsörjande på el. Det är också batterierna som snart kan ge Tesla en ännu tydligare roll i utvecklingen av elbilar.

Under ett besök på Tesla Motors gigantiska bilfabrik i Fremont får vi på nära håll följa produktionen av prestigemärket Model S, där det flera hundra kilo tunga batteriet även i bokstavlig mening bildar fundamentet. För att det ska klara vibrationen under körning och andra påfrestningar är det nedsänkt i botten av bilen. Varje batteri består av 440 enheter och dubbelt så många kopplingar. Ytan är lika stor som bilens underrede.

TeslaBild Per Olofsson. text Torbjörn Tenfält.

Allt ni ser har ett syfte, säger Jeff Evanson, ansvarig för Teslas internationella relationer, och pekar på långa rader av enskilda batterier som tillsammans bildar den stålgrå batteripjäsen.

En förklaring till den höga prisnivån för elbilar är att batterierna är dyra. För att kunna sälja bilarna billigare bygger Tesla Motors och Panasonic nu en jättefabrik i Nevada, där bolagen gemensamt ska masstillverka batterier till ett lägre pris. Fabriken har namnet Gigafactory och beräknas stå färdig 2017.

När produktionen är i full drift ska över 600 personer arbeta i fabriken, som med taket täckt av solceller för tankarna till ytterligare ett av de företag Elon Musk skapat – SolarCity.

SolarCity är på väg att ta ledningen i USA när det gäller solcellsapplikationer och i båda fallen handlar det om investeringar i cleantech, som driver på utvecklingen av förnybar energi och bidrar till lägre koldioxidutsläpp.

SolarCity spelar också en viktig roll i expansionen av det nät av laddningsstationer som Tesla bygger parallellt med försäljningen av sina elbilar. För närvarande finns det cirka 500 så kallade supercharger-stationer runt om i världen, med sammanlagt nästan 2800 superchargers. På sikt ska alla drivas med solenergi.

Den som köper en Model S får en laddare som under en timme genererar tillräckligt med bränsle för en bilfärd på nästan 50 kilometer. Det går också att komplettera med ännu en laddare. Med full laddning klarar bilen en resa på närmare 500 kilometer.

Mina två laddare hemma i garaget ger mig på en knapp timme bränsle för ungefär 90 kilometer. Det gör att jag aldrig behöver tänka på bilens räckvidd, säger Jeff Evanson.

Innan Tesla tog över den stora hangarliknande byggnaden i Fremont tillverkade General Motors och Toyota som mest 43 0000 bilar om året i fabriken. Tesla siktar på att producera 50 000 bilar under 2015, jämfört med fjolårets 33 000. Siffrorna avser Model S, den fyradörrars personbil som just nu är den bil Tesla lägger sin kapacitet på. Investerarna är nyfikna på hur det går med den nya mindre Model X, men Jeff Evanson är förtegen. Prislappen blir ungefär densamma som för Model S, runt 800 000 kronor, i övrigt är det mesta ännu höljt i dunkel.

Tidtabellen för Model X har förändrats något och istället för sensommaren är andra halvan av hösten en mer realistisk tid för leveransen av den första bilen. De drygt 20 000 bilar som fanns på orderlistan i våras har blivit några fler, men företaget är försiktigt med att marknadsföra bilen för att inte väcka en efterfrågan man inte kan hålla.

Vem vill vänta ett år på en bil? De flesta vill ha sin bil samma vecka, konstaterar Jeff Evansen.

Tesla köpte fabriken i Fremont för 42 miljoner dollar i slutet av 2010. Jeff Evanson ser många lovande tecken på att marknaden expanderar, inte minst i Europa. Tyskland och Storbritannien är företagets största exportländer i Europa. Norden är en växande marknad, men hittills är det framför allt norrmännen som handlat elbilar, sporrade av regeringens frikostiga miljöbilspolitik. Jeff Evanson tror att även Sverige kan bli en stark marknad.

Ni svenskar är miljömedvetna och uppskattar både god design och pålitlighet, säger han.

Förutom priset är också väntetiden en hämmande faktor. I Europa och på andra internationella marknader är väntetiden idag 3-5 månader på en ny Model S. Tesla har en fabrik i Tilburg i Holland där bilar färdigmonteras, men några konkreta planer på tillverkning i Norden finns inte.

Eftersom bilar är tunga att transportera vill du tillverka dem så nära konsumenterna som möjligt. Men det måste också finnas en tillräcklig efterfrågan.

Den teknik Tesla använder som kraftkälla i sina bilar har företaget nu överfört till Powerwall. Superbatteriet ska lagra elektricitet från förnyelsebara källor som sol och vind, och sedan försörja en bostad eller en kommersiell lokal med el under en kortare tid, bland annat som back-up under avbrott i den ordinarie elförsörjningen. Batteriet mäter omkring 1 x 1,5 meter och är 15 centimeter tjockt. Det kan hängas upp på väggen, till exempel i garaget, och erbjuds i färger som matchar bilarnas kaross.