Förvalt

Om pension, sparande och andra val i livet

Superdieten som inte bara är en diet

Foto: Pexels

 

Jordbruk och mathållning är något som det både forskas mycket kring och skrivs om. Vi som åskådare matas dagligen med olika intryck från både reklam och nyheter om vad vi bör äta, vilka dieter som är bäst, vilka dieter som inte är bäst.

För många är det tröttsamt, man orkar liksom inte hålla reda på alla saker man får eller inte får äta. Så istället kanske alla borde fokusera på vad vi bör äta och framför allt vad som är bäst för både oss människor och planeten.

Med den här dieten, planetary health diet, lovar forskarna att du inte bara går ner i vikt utan du hjälper faktiskt till att eliminera hungern i världen, bidrar till att alla människor lever ett hälsosammare liv, men bäst av allt: du räddar planeten.

Det kan låta överdrivet, men faktum är att rapporten publicerats i The Lancet och en av forskarna bakom publikationen är svenske Johan Rockström. Det är 37 experter från 16 länder som har samarbetat och kommit fram till datan.

Det allvarligaste problemet vi står inför är att jordens befolkning kommer att vara 10 miljarder år 2050.

Så här ser mathållningen över världen ut just nu. Fortsätter vi i den här takten kommer vi att få enorma bieffekter med svält och en planet som till sist dör.

 

För att kunna möta den här omställningen måste dietförändringar kombinerat med en förbättrad matproduktion ske samtidigt, och att vi dessutom minskar matsvinnet radikalt.

Så vad krävs? Vi måste alltså ställa om dieten, men till vad? Och måste vi ta bort rött kött helt? Ska vi bara äta grönsaker?

Nej absolut inte, men nötter, bönor, kikärter, linser är något vi måste öka intaget av. Cirka 35 procent av det du äter bör vara rotfrukter och fullkorn. Även proteiner främst inhämtade från växtriket.

Försök att undvika rött kött, begränsa dig till cirka 7 gram per dag. Det motsvarar ungefär en korv om dagen. Kyckling är okej så länge du håller dig till 29 gram per dag och fisk kan du äta cirka 28 gram per dag.

Matkartan är tagen från rapporten och den visar exakt hur vi ska styra vårt ätande.

 

Stockholm Resilience Centre har lagt upp hela rapporten, där hittar du mer information om hur du ska äta och vad du ska tänka på.

Det är fredag och många tänker nog götta till det lite extra ikväll. Ett tips för att du ska kunna göra just det är att vara restriktiv under veckodagarna. Då blir helgen dessutom ännu festligare, plus att du också kommer att må bättre fysiskt.

Happy Friday!