Förvalt

Om pension, sparande och andra val i livet

Elisabeth Wass: Me Jane, You Lost – låt oss ta en powerwalk in the pensionsdjungel!

Se det som att du möter våren. Kläm lite på magen, julmaten ligger kvar, snart är det sommar och tunna kläder. Lätt ångest. Borde börja röra på sig mer, hålla igen på maten och drycken. Tungt. Svårt att komma igång. Svårt att få det in i sin vardag. Upp ur tv-soffan, dumpa chipspåsen.

Jag joggar regelbundet två gånger i veckan, vill jag mena just nu. Började för hela en och en halv vecka sedan. Otroligt jobbigt att ta mig ut, bara 3 km åt gången till att börja med, inte så farligt plågsamt under tiden och en otroligt skön känsla efteråt. Duktiga jag, sover extra gott, känner mig behaglig, lugn. Jag är på G, mot mitt nya tränade och långa, friska liv.

Bild 2013-04-07 kl. 11#3

Att ta tag i pensioner är ungefär samma sak. Motstånd. Jättejobbigt. Uppförsbackar. Blodsmak. Men inte så farligt när du väl tar tag i saken och en behagligt skön känsla efteråt.

Nu ska vi börja med att mjuka upp. Vi ska ut i djungeln och då behöver du tänja lite. Skaffa bra skor och schyssta kläder. Nummer 1 för ett pass i pensionsdjungeln är att du har e-legitimation. I nödfall kan du köra lite ”barfota” med kod från Pensionsmyndigheten. Men om du är privatanställd tjänsteman med ITP-plan så har du ett riktigt bra och helt gratis ”gym” med PTK:s rådgivningstjänst och där måste du ha e-legitimation.

Me – din personliga tränare, PT Jane kommer försöka putta dig ut ur soffan och ut på pensionspowerwalk, till att börja med. Du ska bli Biggest winner, istället för Biggest looser. Med pensioner så är dessutom kravet på regelbunden träning begränsad till kanske någon gång per år. Jämför med jogging, nästan ingenting.

Första träningspasset är till för att få dig mentalt inställd på en förändring. Känn på tanken att du kan springa en mil på under en timme (eller 45 minuter om du inte är lika mycket soffpotatis som jag). Visualisera att du sover sött, är trygg med att du vet vad som gör att du får mycket eller lite ”muskler”. Fokus kommer vara lite pensionsvardagsmotion och små förändringar.

Nästa pass blir: Vad kan jag göra med det som finns på Minpension.se och andra sajter? Dessa ”gym” är gratis och fungerar utmärkt. Ungefär som att träna med egna kroppen, utan maskiner, liten investering och inga fasta kostnader.

Många vill ha dina pensionspengar. Tycker du inte att du borde få din egen pension själv?

Elisabeth Wass
Läs mer om Elisabeth eller följ henne på Twitter: @wasspension