Förvalt

Om pension, sparande och andra val i livet

Kapitalförvaltning för oinvigda

Har du någon gång blivit lurad på ett sätt som gör att du inte vill prata om det för att du känner dig dum och skäms?

Det har Bengt Karlöf, managementkonsult och författare till ett 20-tal managementböcker. Bengt blev lurad på en miljon kronor av sin kapitalförvaltare.

Men istället för att vara tyst, känna sig dum och skämmas skrev han en bok i syfte att hjälpa andra att inte gå i samma fälla som han själv. Boken heter ”Kapitalförvaltning för oinvigda” och är en enkel handbok i syfte att bidra till folkbildning.

Berätta, hur gick det till när du blev lurad?

Jag upptäckte det den hårda vägen i och med att jag började ställa frågor. Jag hade haft samma förvaltare i sex år. Av en händelse upptäckte jag att stora delar av mitt kapital hade flyttats. Mina pengar hade blivit omplacerade utan att jag blivit tillfrågad eller ens informerad om det. Tidigare hade de alltid frågat mig innan de gjorde några förändringar. Jag ifrågasatte om de tagit ut avgifter för omallokeringarna och de olika placeringarna som gjorts, men fick nej till svar.

Det kändes inte rätt så jag fortsatte att ställa frågor kring avgifter, arvoden och kick-backs. Efter en tid blev jag uppringd av en kvinna från Compliance-avdelningen som sa, ”jag måste upplysa dig om att vi tar ut ett arvode på 2 procent vid omallokering av kapital.

Tvisten var ett faktum och pågick i två år. Efter att ärendet varit i den allmänna reklamationsnämndens händer i ett år blev det ett fall för tingsrätten. Tvisten slutade med förlikning och Bengt fick tillbaka en tredjedel av pengarna han betalt i avgifter och arvoden.

Därefter började Bengt skriva. Under arbetets gång insåg han att han inte var ensam, många med honom hade samma erfarenheter. Resultatet blev boken ”Kapitalförvaltning för oinvigda”.

Att skriva är ett sätt att bearbeta och lära sig mer menar Bengt och han vill att man inte bara ska läsa boken utan verkligen lära sig av den.

Men banken eller kapitalförvaltaren har ju fått ett uppdrag av spararen, har man inte som kund ett eget ansvar att se över avgifter etc.?

Jo visst, självklart har man det! Man måste sätta sig in i ämnet och läsa på. Men intresset för kapitalförvaltning är lågt hos gemene man och likaså kunskapen om ämnet. Vi tycker att det är viktigt med pengar men har inte tillräckligt med kunskap om produkterna eller tjänsteutbudet och heller inte om hur branschen fungerar.

Det leder till att vi litar blint på vår bankman eller kapitalförvaltare och har svårt att bedöma kvalitén av det vi köper. Vi utgår helt enkelt ifrån att de hjälper oss med placeringar som enbart är det bästa alternativet för oss som sparare. Det gjorde tyvärr jag.

Bengts tre bästa tips:

  1. Fråga bankmannen eller kapitalförvaltaren hur deras belöningssystem ser ut och vilka dolda avgifter som finns för olika placeringsalternativen
  2. Fundera på hur länge du tänkt placera dina pengar och hur du tror att du reagerar när börserna går dåligt
  3. Skaffa dig grundläggande kunskaper om hur branschen fungerar och se till att du förstår de papper och rapporter du får från banken eller förvaltaren

Louise Svensson