Förvalt

Om pension, sparande och andra val i livet

Men Chilla, Pernilla!

Med jämna mellanrum går det vågor av pensionsångest genom det svenska folket. Har du verkligen varit så aktiv som du borde vara? Vet du hur mycket pengar din passiva okunskap kostar dig?

En riktig vågmaskin i sammanhanget är de så kallade ppm-rådgivarna som ringer hem på kvällarna och lovar guld och gröna skogar. De brukar nämligen bädda för sina egna erbjudanden med en rejäl dos skrämselproganda.

Därför läste jag DN:s artikel i helgen ”Stressa av – du behöver inte ha koll på allt” med stor glädje. Artikeln går inte bara igenom pensioner utan tittar även på hur det ser ut när det gäller elbolag, bredband, försäkringar, banktjänster och bolån. Det visar sig föga överraskande att på vissa områden kan du spara många tusenlappar per år, till exempel om du har stora bolån och förhandlar ned räntan, men att det på många områden knappast är värt besväret. En lägenhetsinnehavarare som verkligen jagar det billigaste elbolaget kan bara räkna med att spara någon hundralapp per år, för att ta ett exempel.

I väl utformade system är valfriheten en möjlighet och ett mervärde, men inte en skyldighet där oengagerade straffas för bristande engagemang. Så fungerar premiepensionssystemet i dag. Den som har valt bort fondtorget har ingen anledning att känna dåligt samvete för det. Soffliggarnas avkastning är bättre än genomsnittet i systemet och risken anpassas efter spararens ålder.

Med en sådan utgångspunkt kan valfrihet för konsumenterna och konkurrens mellan leverantörerna leda till att systemet utvecklas i konsumenternas och medborgarnas intresse. Är systemet däremot utformat så att en stor del av användarna blir offer för mer eller mindre oseriösa aktörer och oförmånliga avtalsformer, sänker valfriheten systemets legitimitet.

Människor vilja att välja är begränsad och varierar mellan olika områden och individer. Det får inte bli ett problem, och det får heller inte framställas som ett problem. I ett massmedieflöde fullspäckat av vinnarfonder och aktietips, förtjänar därför DN:s artikel en guldstjärna för god konsumentjournalistik.

Chilla Pernilla. Stressa av. Du behöver faktiskt inte ha koll på allt.

Johan Florén