Hoppa till innehållet
ap7 logo Till AP7.se

ap7se

På spaning i New York

Det är alltid intressant att besöka New York, både som privatperson och i jobbet! Jag var där i början av maj för att besöka en potentiell förvaltare och några analytiker.

Jag kan konstatera att amerikanska strateger och analytiker är fortsatt mycket positiva till amerikanska ekonomin och aktiemarknaden. Den amerikanska ekonomin förväntas växa med cirka 2 procent i år, men hur ser det ut om vi lyfter blicken en aning?

Anette

Jag är i stort sett alltid optimist och har svårt för domedagsscenarios. Ändå kan jag inte låta bli att fundera på hur nästa generation kommer förhålla sig till konsumtion, låga priser och miljöaspekten.

Det är lätt att tänka att det nu är svag tillväxt i såväl USA som i Europa men att det snart kommer bli som vanligt igen. Hög tillväxt, drivet av fortsatt hög privat konsumtion.

En spaning är att dagens unga inte värderar nya billiga kläder och saker på samma sätt som den äldre generationen, utan hellre spenderar pengar på upplevelser som de sedan kan visa upp i sociala medier. Det finns en minimalistisk trend som tycks locka allt fler – att bara äga det man verkligen älskar. Det blir färre prylar, men med bra kvalitet och som är tillverkade på ett schysst sätt.

En strateg i USA menade att ungdomar i dag gärna går ut och äter men då är det inte McDonalds som lockar utan de är villiga att betala mer för bra mat på ett häftigt ställe. Vi ser att Starbucks med sitt hållbarhetsfokus (miljömässigt och etiskt kaffe) går riktigt bra trots att det är dyrt. Det växer upp ekologiska matbutiker i snabb takt och vi ser att det blir allt mer populärt att leasa sin bil.

När man som jag analyserar aktier och värderar bolag är det lätt att glömma bort de stora trenderna, trots att vi har en mängd exempel på att de kan ha stor betydelse.

Vem kommer ihåg att Motorola och Nokia var de heta mobiltillverkarna vid början av det nya milleniet? Aktiemarknaden pratade om ”content” eller innehåll, att det var detta som var det viktiga, men vi förstod inte riktigt hur det skulle se ut eller vad det skull leda till. Sen kom Apple och visade oss. De paketerade innehållet på ett lättillgängligt och användarvänligt sätt. Då förstod vi.

Vi tänkte ”rätt” på många sätt, men kunde ändå inte i vår vildaste fantasi se det samhälle som vi idag tar för givet. Nu vet vi att det blev appar av alltihop och det växte fram en enorm spelindustri som vi inte sett slutet av.

Det är spännande och jag är övertygad om att vi kommer att ha lika svårt att föreställa oss framtiden den här gången. Vad är hett om tio år? Vilka bolag kommer växa upp och gynnas av detta? Ingen vet men det är lätt att bli smittad av den amerikanska optimismen och fler Apple, Google och Facebook kommer garanterat att växa upp i det landet. Frågan är som sagt bara hur nästa jätte ser ut. Vad tror du?

Anette Dahlberg