Förvalt

Om pension, sparande och andra val i livet

Pensionspost till digital brevlåda

Under november månad kommer du via en ny tjänst att kunna ta emot myndighetspost digitalt istället för i pappersformat. Via den nya tjänsten, Mina Meddelanden kommer du bland annat att kunna få Pensionsmyndighetens transaktions- och värdebesked samt se din behållning på premiepensionskontot.

Tjänsten har utvecklats av Skatteverket och i dagsläget går det att få post digitalt från följande myndigheter,

  • Skatteverket
  • Bolagsverket
  • Tomelilla kommun
  • Transportstyrelsen
  • Pensionsmyndigheten
  • SUNET (Swedish University Computer Network)

Tjänsten är givetvis frivillig och kostar inget att använda. Det enda du behöver göra är att med hjälp av e-legitimation registrera dig och skapa en digital brevlåda via siten minameddelanden.se. När det är klart är det upp till dig att hålla koll på inkorgen. Respektive myndighet ansvarar för att deras meddelande kommer fram till dig.

Det blir ett säkrare sätt för dig att ta emot myndighetspost på och för myndigheterna ett sätt att minska administrationskostnaderna. Tack vare minskade posttransporter är det dessutom bättre för vår miljö.

Inget att tveka på med andra ord, lycka till!