Hoppa till innehållet
ap7 logo

AP7:s temarapport Klimatlobbying

Lobbying som motverkar Parisavtalet är ett utbrett globalt problem men det går att åtgärda och ansvarsfull klimatlobbying är en möjlighet för svenska företag.
Det framgår av AP7:s slutrapport för temaarbetet Klimatlobbying som pågått mellan 2017-2019. Syftet med rapporten är att öka kunskapen kring problemet med negativ klimatlobbying och få fler investerare och företag att arbeta för ansvarsfull klimatlobbying.

Läs rapporten här, AP7 Klimatlobbying 2017-2019

Läs AP7:s debattartikel (2020-12-01) riktad mot svenska företag

Läs mer om AP7:s temaarbete kring klimatlobbying.

 

Svenska företag har mycket att vinna
Svenska företag som ligger långt fram inom hållbarhet gynnas av ett starkare globalt regelverk som främjar Parisavtalet. Många svenska företag arbetar med ansvarsfull klimatlobbying men förbiser ofta att påverka internationella intresseorganisationer att göra det samma.

Ramverk för ansvarsfull lobbying
BNP Paribas, Church of England och AP7 har tillsammans med Chronos Sustainability utarbetat ett ramverk för ansvarsfull klimatlobbying som ett stort antal av världens största investerare kommer att tillämpa och som blir normerande för hållbara investerare globalt från och med 2021. Förväntningar på ökad transparens kring klimatlobbying som nu sker på global nivå kommer även att påverka svenska företag med internationella ägare.