Förvalt

Om pension, sparande och andra val i livet
Maria Schultz

Forskare: Vi skäms för vår shopping

Försäljningen minskar och förlusterna ökar. Det är ganska vanliga rubriker i medierna. Lägg även på att flera butiker har fått göra neddragningar och JC som gick i konkurs i april. Det här är bara början enligt en prognos från Svensk Handel som menar att på längre sikt kan uppemot 11 000 butiker försvinna. Sedan var det ju det här med köpskammen. Enligt en ny studie vid Göteborgs universitet så känner vi skam för våra klädinköp.

– Vi mår dåligt över att vi misslyckas med att göra hållbara val när vi köper kläder och skor. Istället för att vända kritiken mot industrin som producerar och tillhandahåller kläder på ett sätt som inte är hållbart, skambelägger vi oss själva, säger Magdalena Petersson McIntyre, forskare.

Forskarna vid Göteborgs universitet menar att man behöver förstå på djupet varför människor konsumerar så mycket kläder. Egentligen borde man kunna applicera samma sak på all form av konsumtion. Och det är först när man förstår varför som man kan ställa om till ett mer hållbart konsumerande.

Magdalena Petersson McIntyre menar att just känslor kring mode och hållbarhet har fått för lite betydelse inom forskningen.

– Begreppet ”Hållbart mode” innebär en motsättning. Mode handlar om förändring medan hållbarhet handlar om att använda samma klädesplagg många gånger.

100 personer deltog i studien och alla som var med  ville konsumera hållbart. När de upptäckte att så inte var fallet fick de ångest.

– Gemensamt var att de vände ilskan mot sig själva. De kände sig misslyckade när de inte klarade att stå emot inköp.

Ändå kan man undra om den där skammen hjälper i förlängningen. Enligt nya rapporter från Black Friday så tyder inget på det. Statistik från betaltjänsten Klarna som hanterar cirka 50 procent av alla transaktioner inom e-handeln visar nämligen att försäljningen ökade med 14 procent. Och experterna tror att reorna och shoppingen är här för att stanna – trots köpskammen.

Ilskan och frustrationen bland konsumenterna kommer kanske att finnas där, men frågan är om det är tillräckligt för att kväsa behovet av att konsumera?