Förvalt

Om pension, sparande och andra val i livet

Alla dieter funkar. Inga dieter funkar.

Sveriges befolkning växer, på bredden. Hälften av alla svenskar lider i dag av fetma eller övervikt. Männen är värst. Och dieterna och tipsen blir bara fler och fler.

Till er som vill banta har jag både goda och dåliga nyheter.

Den goda nyheten är att alla dieter fungerar. Det har kanadensiska forskare konstaterat efter att gått igenom ett 50-tal vetenskapliga undersökningar.

Det spelar med andra ord ingen roll om du väljer LCHF, 5:2 eller Viktväktarna. Alla gör att du går ned i vikt, under förutsättning att du verkligen följer dieten förstås. Därför rekommenderar forskarna att framför allt välja en diet man trivs med.

Den dåliga nyheten är att inga dieter funkar. Problemet sitter i hjärnan. När vi bantar reagerar kroppen på hotet att svälta ihjäl, oavsett hur mycket du väger. Den ökar hungerkänslorna samtidigt som förbränningen minskar. Att det ligger en Big bite och rullar i varje gathörn tar kroppen inte någon hänsyn till.

Resultatet blir ofta det motsatta till vad som avsågs. När dieten är avslutad går bantaren upp igen och i många fall till en högre vikt än innan. Och så är berg- och dalbanan igång. Neurologen Sandra Aamodt förklarar i ett populärt TED-tal hur det hänger ihop.

 

Att börja banta i tidiga år är särskilt illa. Flickor som börjar banta redan i tonåren löper till exempel tre gånger så stor risk att bli överviktiga och att utveckla ätstörningar senare i livet.

Så, vad blir då svaret? En annan ny undersökning visar att det i alla fall inte är lightprodukter. De är till och med skadliga för normalviktiga. I ett försök fick helt friska försökspersoner äta konstgjorda sötningsmedel och efter bara fyra dagar hade hälften av dem fått förhöjda blodsockernivåer.

I stället handlar det om att inta att bredare hälsoperspektiv och titta på hela livsstilen. I sitt TED-tal nämner Sandra Aamont fyra ”healthy habits” som leder till lägre dödlighet, som fungerar även bland de som inte går ned i vikt.

“This is a study that looked at the risk of death over a 14-year period based on four healthy habits: eating enough fruits and vegetables, exercise three times a week, not smoking, and drinking in moderation.”

Ok, grönsaker är bra. Sen då?

Medelhavskost har ju länge varit populärt, men faktum är nordens mat är lika bra. Det finns det också färska forskningsrön på.

”Efter ett halvår visade det sig att de som gick ner mest i vikt åt nordiskt – mer bär, svamp, fullkornsbröd, fisk, kött från vilda djur och grönsaker som kål och baljväxter. De sänkte också sina riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar, exempelvis blodtryck och blodfetter.”

Och så var cirkeln sluten. Vill du leva länge och gå ned i vikt, ska du äta som vi alltid har gjort. Som vi gjorde innan vi började med lightprodukter, som vi gjorde innan vi började banta.

Så var det med den saken.

Nu kör vi lite fredagsmys.

Johan Florén