Förvalt

Om pension, sparande och andra val i livet

Det är inte bara dina pengar som ska förvaltas fram till pensionen

Den senaste tiden har det haglat av tips om vad som är viktigt att tänka på gällande placeringar av våra pensionspengar. Listorna är långa och råden många.

Något jag funderat på och som blev än mer påtagligt när jag var på hälsoundersökning i veckan var att det är ju inte bara mina pengar som ska förvaltas på ett bra sätt under tiden fram till pension.  För att jag överhuvudtaget ska kunna ha det bra och göra något kul för mina pengar när jag går i pension måste även min hälsa förvaltas väl.

Enligt SCB säger ungefär var tredje pensionär att de önskar att pensioneringen skulle ha inträffat vid en senare tidpunkt än vad den faktiskt gjorde, vilket är intressant i sig med tanke på den pågående debatten om vår pensionsålder. Men ännu mer intressant tycker jag är att nästan hälften av alla pensionärer anger hälsoproblem som en bidragande orsak till att de lämnat arbetslivet.

Nu kan man inte planera och styra över allt, vi drabbas av sjukdomar och andra fysiskta åkommor som vi inte på något sätt själva kan påverka. Men om vi bortser från det, finns det även här en lång lista över vad som är viktigt att tänka på för att främja en hälsosam livsstil. Jag tog två specialister till hjälp för att få några bra råd på vägen och pratade med Suzanne Nilsson som arbetar med hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande insatser på Statens Folkhälsoinstitut och Maria Nygårds, legitimerad dietist.

Suzanne Nilsson främsta råd är att du ska fråga dig själv ”vad kan jag göra för att må bra?” och identifiera vad hälsa innebär för just dig*. Reflektera över vad det är som gör att du mår bra och investera utifrån det. Det får inte vara för många pekpinnar, då blir man i stället rädd för att göra fel. Sen underlättar naturligtvis en bra kosthållning, att man rör på sig, inte dricker och röker för mycket etcetera men det är hygienfaktorer som hon tror att de flesta känner till om vi tänker efter. Det vi väljer eller inte väljer i vardagen måste vara utifrån vår egen vilja – det är bra för hälsan.

Maria Nygårdss konkreta tips på hur vi ska tänkta föra att fatta rätt beslut kring det vi stoppar i oss och som på lång sikt är bra för hälsan är följande:

  • Tänk färg när du äter, ju mer färg på grönsaker, frukt och bär desto mer nyttiga antioxidanter och vitaminer får du i dig.
  • Tänk på D-vitamin. Ät fet fisk och välj berikade mejeriprodukter. Var ute när solen lyser under vår och sommar för att ladda D-vitamin under de mörka årstiderna. D-vitamin är viktigt för kalciumupptaget.
  • Kalcium- och proteinbehovet är större hos äldre. Ost är ett exempel där du kombinerar dessa två. En ostbit kan till exempel passa som ett mellanmål.
  • Försök få in rutin på minst 30 min promenad per dag.

Lycka till med förvaltningen!

Louise Svensson

*Världshälsoorganisationen (WHO), FN:s organ för hälsofrågor definierade hälsa som ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, och icke enbart frånvaro av sjukdom eller svaghet. På mitten av 80-talet utvecklades definitionen och människans hälsa kom då att beskrivas som en resurs i det dagliga livet, och inte målet med livet.