Trender kommer och går, men de pekar ofta ut en riktning och kan säga något om hur samhället ser ut idag och vart det kan vara på väg. Digitaliseringen lever vidare, man hör ordet så ofta att man nästan kan bli lite trött på det hela. Men det är en stor del av våra liv. Utvecklingen inom artificiell inteligens verkar rassla på i en rasande fart och möts av både påhejande och förfärande. Därför är det väldigt spännande med trendspaningar i det digitala landskapet. Det kan mycket väl vara ett fönster mot morgondagen.
Årligen presenterar Fjord, en design- och innovationsbyrå och numera en del av Accenture, trender inför det nya året. Vad har de för spaningar för 2018 då?
Ett. De digitala upplevelserna blir integrerade med det fysiska. Gränsdragningen mellan digital och fysisk design kommer suddas ut drivet av tekniska framsteg och lägre kostnader.
Två. Datorer får ögon och börja ta in, analysera och interagera med dess omvärld. I takt med att datorerna blir kraftfullare kommer de kunna utföra mer och fler avancerade uppgifter och det blir ett nytt sätt att mata in data.
Tre. Algoritmerna tar plats bland våra köpbeslut. Genom allt mer avancerade och kompetenta algoritmer kommer de att bli en del av våra konsumtionsvanor och mönster. Algoritmer är inte trogna varumärken, marknadsföring eller påverkan från influencers. Därför kommer det bli en utmaning för företag att navigera bland algoritmerna och nå sina kunder.
Fyra. Artificiell intelligens tar över arbetsuppgifter. När AI tar över en del arbetsuppgifter kommer arbetsplatser behöva ställa om och erbjuda nya möjligheter. Vissa jobb kommer försvinna, men nya kommer också skapas.
Fem. Blockchain-lösningar kan skapa förtroende. Med hjälp av att dela, decentralisera och samtidigt säkra information mellan deltagare och medlemmar kan man öka transparensen och förtroendet.
Sex. Organisationer tar ställning. Företag behöver fortsätta att reflektera, definiera och ta ställning till vad organisationens värdegrunder är. Dessa värdegrunder kommer i större utsträckning bli det som differentierar företag och erbjudanden från varandra.
Sju. En gränslös design. Tempot i designprocessen ökar då förväntningen är att produkter och erbjudanden snabbt ska komma till marknaden och kunna skalas upp. Detta riskerar leda till sämre design om inte organisationer lyckas lyfta designprocessen högre upp i företagsstrukturen, att den blir en fundamental del av det man gör och att man ger utrymme för designers att fortsätta utvecklas med örat mot rälsen.
Kul spaningar tycker vi, så får vi se hur det blir!
Trevlig helg!