Hoppa till innehållet
ap7 logo Till AP7.se

“Att göra en Anneli” – blev ett begrepp hos Anneli Widerbergs rådgivare på Trygghetsrådet. Det innebar att inte ge upp, söka 174 jobb, gå på 49 intervjuer – och lyckas få ett. Foto: iStock, Privat

Maria Schultz

Efter 174 ansökningar och 49 intervjuer fick Anneli äntligen jobb

Anneli Widerberg, 60, från Nacka har efter ett år och fem månader äntligen landat ett nytt jobb. Det tog henne imponerande 174 ansökningar och 49 intervjuer.
– Ge aldrig upp, är ett av hennes råd till andra i samma situation.

Under våren 2023 blev det omorganisering på Annelis dåvarande jobb, Mathem. Där hade hon jobbat som project manager på marknadsavdelningen under fyra och ett halvt år, med kundkommunikation bland annat.

Hon fick möjlighet att vara kvar, men i en mer junior roll.

– Jag tackade nej och ångrar det inte idag, trots en lång tid av arbetssökande, berättar Anneli.

Breddade sig

Hon satte direkt igång att söka jobb. Många jobb inom CRM (Customer Relationship Management), som ofta handlar om service och kundrelationer. 

– Jag har också försökt bredda mig. Jag insåg att om detta inte ger något måste jag hitta alternativ. Vad kan jag göra med min kompetens? Jag har under åren samlat på mig en massa erfarenhet. Så jag var öppen för något nytt, säger Anneli.

Totalt 174 ansökningar blev det. Anneli kallades till 49 intervjuer.

– Varför når jag aldrig fram? frågade jag mig. Trots alla intervjuer.

“Bryt ihop – och gå vidare”

Hon föll på mållinjen i flera processer. Exempelvis när hon fick jättebra kontakt med både chef och HR-chef som var väldigt intresserade och ville träffa henne. 

– Men så ringer HR och säger att “nu har det hänt en sak – den som hade rollen innan vill komma tillbaka”. Den var tuff. 

En annan gång var Anneli en av två kvar och arbetsgivaren ringer och höjer henne till skyarna.

– De sa: “Du gjorde en bra intervjuprocess och vi tror att du skulle trivas bra i teamet – MEN vi väljer den andra!”

Ridå. Anledningen var då att den som fick jobbet hade färskare kunskaper inom aktuellt område.

– Du kan inte påverka allt. Det är bara att bryta ihop och gå vidare. Du får aldrig ge upp.

Det är Annelis främsta råd till folk som är i samma situation. Och att ha dagliga rutiner, även om du inte har arbetstider att passa.

Annelis viktiga rutiner

Anneli har gått upp i tid varje morgon, gått ut med hunden och sedan spanat igenom vilka nya jobb som har inkommit. De som har varit aktuella för henne sökte hon och sedan blev det en stund nätverkande – något som också var en viktig ingrediens i arbetssökandet.

Till slut gick det. I slutet av september 2024 började hon sitt nya jobb.

– Det känns fantastiskt och ska bli så spännande. 

Numera är Anneli processpecialist på SOS International – där hon, såsom titeln skvallrar om, ska se till att processerna fungerar.

– Jag har gått lite åt ett annat håll än min tidigare roll. Samtidigt har jag jobbat med automatisering och processer på Mathem också. Så, det är ett jobb helt i linje med mina kompetenser. 

Vad tror du att det beror på att det krävdes så många ansökningar och intervjuer innan du fick ett jobb?

– Jag kan ju inte nånstans hävda att det är på grund av ålderism, det har ingen sagt och jag vill inte heller tro det. Det var väldigt värdefullt att ha Trygghetsrådet i ryggen när jag sökte alla jobb. Jag bollade med min rådgivare där om varför jag aldrig når fram. Ibland berodde det på att jag saknade någon efterfrågad kompetens, eller att medsökande hade färskare uppgifter. Jag upplevde alltid att jag fick bra relationer när jag pratade med HR-personal och rekryterare. 

Vilka lärdomar drar du efter att ha sökt så här många jobb?

– Jag har blivit jätteduktig på att skriva CV och personliga brev. Jag skulle kunna hjälpa folk att göra det. Jag gör det ju rätt i och med att jag kommer på så många intervjuer, säger Anneli och skrattar.

“Skaffa ett nätverk”

Hon rekommenderar folk att satsa på nätverkande. 

– Hitta ett nätverk. Jag fick mitt genom Trygghetsrådet. Där håller jag kontakten med många fortfarande. Har man inte turen att ha Trygghetsrådet, så försök ändå hitta ett nätverk att ingå i. Det finns ingen annan än personer i samma situation som vet hur det känns. Man kan skratta och gråta ihop, vara glad för varandra – ja, där fick jag en otroligt fin gemenskap.

Vilka egenskaper har varit viktiga när du sökt jobb så länge?

– Jag har tappat sugen många gånger, men jag är en envis person. Jag ger inte upp. Jag är nyfiken och tycker om att lära mig saker, förkovra mig och kompetensutveckla mig under tiden. Strukturen på mina dagar har varit viktig och aktiviteter för att hålla humöret uppe. Fortsätt söka – du får inte hamna i soffan.

Hur länge tror du att du vill jobba framöver?

– Nu vill jag bara jobba! Jag tänker inte på pension än.

Annelis råd till arbetsgivare

  • Missa inte en stor potential och värdefull erfarenhet. Äldre arbetssökande har ofta både djupare kunskaper och ett brett nätverk och de kan bidra med stabilitet och ett långsiktigt perspektiv. Dessutom har de visat sig vara flexibla och anpassningsbara till nya arbetsmiljöer.
  • Återkoppla. Det är så himla viktigt och tyvärr inte alla som är så bra på.
  • Feedbacka. Frågar man efter det brukar man få feedback, men alla ger inte. Du gör exempelvis tester in absurdum och det är bara två-tre gånger som en arbetsgivare har refererat till testerna på en arbetsintervju. Berätta varför man ska göra dem och vad det gett.
  • Var ödmjuk. Att vara arbetssökande är väldigt, väldigt tufft. Många jobbar mer än någonsin efter möjligheter och kontaktvägar. Det är ett ständigt jobb och du är aldrig ledig från det. Ge gärna av din tid om du har möjlighet.