Förvalt

Om pension, sparande och andra val i livet

En ursäkt räcker inte

För ett och ett halvt år sedan skaffade familjen en Ipad. Det passade perfekt i tiden eftersom vi skulle hälsa på släkten i Skåne. Vi laddade ner ett par gratisspel till sjuåringen att ha på tågresan och allt var frid och fröjd.

På lördag morgon, när vi kollar mobilen, ser vi plötsligt att vi har fått 35 mejl från Apple. Det visade sig vara kvitton. De flesta var inköp på 750 kronor. Totalt landade notan runt 25 000 kronor.

Jag kan berätta att pulsen gick upp en del.

Vid det här laget känner ni säkert igen historien. Bara för några veckor sedan råkade en kollega ut för samma sak. Då var det ett smurfspel. För vår del var det ett zombiespel.

Nu läste jag på Aftonbladet att Apple är beredda att betala ersättning i de här fallen. Och det är ju bra. I vårt fall löste det sig också, även om jag blev tvungen att kontakta USA eftersom jag inte fick tag i någon i Sverige. Men, det är en sak jag inte förstår.

Varför har Apple de här spelen överhuvudtaget?

De framstår som gratisspel och vänder sig uppenbarligen inte till vuxna. Sedan finns det ”bomber” inuti spelet som kostar 750 kronor (riktiga pengar). I mina ögon är det en avsiktlig fälla. Ingen vuxen skulle vare sig spela spelen eller medvetet betala de pengarna. Om föräldern råkar ha loggat in innan barnet spelar, kan räkningen bli hur hög som helst utan att någon ens förstår vad som händer.

Någon cyniker kanske skulle säga att Apple tjänar så mycket pengar på alla som drabbas utan att orka ta tag i problemet, att de helt enkelt tycker det är värt problemen med de som klagar. Men den kalkylen tar inte med risken att Apples anseende skadas.

Det är dags att slopa dessa spel helt och hållet. Det borde även Apple inse, tycker jag.

Johan Florén