Förvalt

Om pension, sparande och andra val i livet

Hon gjorde det – vår Järnlady!

Att triathlon är populärt går inte att ta miste på. Allt sedan Lisa Nordén tog OS silver förra året, slagen med endast 9 tusendelar, har intresset för sporten bara ökat. Svenska Dagbladet skrev hela fyra uppslag i gårdagens tidning om triathlon, intresset för tjejlopp och aquathlon. Aquathlon är en sport som bubblat ett tag och passar den som ser cykelmomentet som en tröskel för att börja med triathlon, det vill säga att du ”bara” simmar och springer.

I Sverige är det ett 60-tal triathlontävlingar under året med de olika distanserna sprint, olympisk, medeldistans och långdistans. Förra helgen avgjordes den tuffaste på långdistans – Kalmar Ironman.

För Anette Dahlberg, som vi tidigare bloggat om, tog det 11 timmar och 13 minuter att simma 3,86.km, cykla 180,2.km och springa 42,195 km. Det placerade henne på en 10:e plats i hennes åldersgrupp.

Känner du dig nöjd med din insats?
Jag är nöjd även om jag hade hoppats på en bättre tid. Men det var tuffare förhållanden i år jämfört med förra året. Mycket vind, vilket gjorde så att det var mycket vågor vid simningen och lite mer motvind vid cyklingen och löpningen.

Hur kände du dig i kroppen precis efter tävlingen?
Jag var så lycklig för att det var över när jag kom i mål. Det är en häftig känsla och jag tänkte inte så mycket på hur det kändes i kroppen då. Men jag var bra trött.

Målgången är väldigt häftig! Speakern skriker och kommenterar alla som kommer i mål. Vid målgång blir alla tävlande omhändertagna av en ”egen” funktionär. Denne följer med en och ser till att man mår bra och förser en med vätskeersättning. Därefter går man till en lounge där det finns kallbad, massage och annat som är bra för en sliten kropp.

Har du så här en vecka efter tävlingen hämtat dig?
Ja, det tycker jag. Det känns faktiskt jättebra i kroppen. Jag har lite ont i mina tånaglar, som alla är blå och som jag förmodligen kommer att tappa men annars är det bra.

Hur laddade du dagarna innan tävlingen?
Jag tränade inte mycket sista veckan innan tävlingen. Jag kom till Kalmar på torsdag morgonen (tävlingen var på lördagen) och tog det lugnt hela dagen. Var på det obligatoriska informationsmötet om tävlingsregler och tog det bara lugnt.

På fredagen checkade jag in all utrustning och provsimmade halva sträckan för att ha koll på bojer och känna på vattentemperaturen.  Sen laddade jag med nyttig och god mat och njöt av stämningen på plats.

Vad åt du dagen innan och på morgonen innan?
På fredagen försökte jag fylla på lite extra med god och nyttig mat, inget speciellt men lite extra kolhydrater för att fylla upp reserverna.

På morgonen, tävlingsdagen åt jag en stadig frukost. Mackor med ost och marmelad, fil och müsli och kaffe.

Stannade du vilade och åt något mellan delmomenten?
Nej, det gjorde jag inte. Jag hade cirka 3 minuter vid varje byte och då hinner jag byta om och lägga ner mina kläder i påsen för att sedan vara redo för kommande gren.

Äta funkar bäst under cyklingen och då försökte jag få i mig något en gång i halvtimmen. En banan, choklad eller sportdryck för att hålla energin uppe.

Hur blir det nästa år, ställer du upp i tävlingen för tredje gången?
Jag är anmäld till nästa år! Jag vill komma under 11 timmar och anmälde mig direkt på plats efter tävlingen. Jag var så lycklig och hade redan då glömt det som var jobbigt.

I morgon har det gått en vecka sedan Kalmar Ironman genomfördes och det är dags för Vattenfall World Triathlon i Stockholm. Om Anette ställer upp? Jodå, hon är med i ett stafettlag och simmar en sträcka på 1500 meter.

Läs gärna Anettes bästa tips för att hitta träningstillfällen i vardagen.

Louise Svensson