Hoppa till innehållet
ap7 logo Till AP7.se

Louise

Spelifierad vardagsmotion

Om jag säger, ska du med på en Pokémon-walk, så vet nästan alla vad jag pratar om och nästan lika många skulle tveklöst hänga på.

Alla pratar om det revolutionerande spelet som är synligt här och var, om inte i media så på gator och torg. Anmärkningsvärt är också att det görs fler sökningar på ”pokemon go” än på ”porn”, ”brexit” och ”trump” tillsammans. ´

Spelet är ett praktexempel på spelifiering av promenaden eller kanske till och med av vardagsmotionen. Teve- och dataspelsargument ”att våra barn och ungdomar passiviseras och blir sittandes inne när de spelar data- eller tevespel” sopar Pokémon Go mattan med.

Spelet är genialiskt och något helt nytt, ett digitalt mirakel skulle jag säga! Men vad är det som gör att till och med jag som inte ens gillar att spela spel tycker att spelet är så bra att jag aldrig har sagt nej när mina döttrar frågar om jag ska med på en Pokémon-walk? Vad har den amerikanska spelstudion Niantic gjort som är så ”rätt” för miljoner människor?

Några av ingredienserna till framgångsreceptet enligt prylsajten M3 är,

  • För det första så finns det en bred ”fanbase” att luta sig mot från 2000-talets början när det begav sig med Pokémon-kort etc. samt att spelet är gratis att ladda ner och enkelt att börja spela.
  • Spelet bygger på augmented reality, det vill säga en förstärkt verklighet, där virtuella objekt projiceras på verkligheten via mobilens kamera.
  • Geocaching, spelet tar till vara på känslan av upptäcktsfärd och äventyr och hoppar över den fysiska skatten. Belöningen är Pokémons som du fångar virtuellt och slipper därmed frustration över att någon till exempel skulle ha stulit ”skatten”.
  • Spelet får dig att lämna hemmet och träffa nya människor.

Så om du ännu inte testat kommer här en crash course , let´s go for a Pokémon-walk!

Trevlig helg!