Så pass många som en fjärdedel av svenskarna följer influencers i sociala medier. De har ett extremt stort inflytande och visar gärna upp nya prylar, kläder, resor och glamliv. Problemet är bara att följarna – varannan närmare bestämt – handlar för mer än de har råd med.
I en rapport från kredithanteringsbolaget Lowell visar det sig att 82 procen av svenskarna anser att sociala medier driver på shoppandet – framför allt ungdomar löper extra stor risk. Det är även samma grupp som är mer benägna att ta lättillgängliga lån för att kunna leva samma liv.
Beteendet kallas för för influencer marketing och det handlar om att de som är influencers har komersiellea samarbeten med olika bolag som använder influencern som en marknadsföringskanal mot att influencern blir bjuden på olika produkter och tjänster samt drar in pengar på annonseringen. Det gynnar alltså båda parter, men många av dem som följer i sociala medier vill leva samma drömliv och det är alltså roten till det onda.
– Många upplever idag stor press på utseende och tillhörighet, som bekräftas med konsumtion av något slag, vilket är tydligt i det här resultatet. Jag tycker att influencers borde ta ett större ansvar för de ideal man porträtterar gentemot framförallt unga människor, säger Erika Rönnquist Hoh, vd på Lowell Sverige.
Fyra av tio personer som handlat efter inspiration från sociala medier och handlat på någon form av kredit, säger att de tog lånet för att de saknade pengar. Nästan 60 procent av gruppen säger sig även handla för mer än de har råd med.
Så hur ska man komma bort från shoppingen? Börja med att tänka om helt och satsa på att spara pengar istället. Vi på Förvalt har skrivit en del om grundprinciperna i betendeekonomi, til exempel hur man kan lura hjärnan att spara smart.
Så istället för att kolla på influencers som egentligen lever ett ganska väsenskilt liv från oss vanliga knegare finns det en uppsjö av fantastiska appar som iställer triggar ditt sparande och får dig att vilja investera dina pengar så att de växer istället.