Förvalt

Om pension, sparande och andra val i livet

Varning för rådgivare

Anmälningarna mot de så kallade PPM-rådgivarna tilltar och hotar legitimiteten hos både rådgivningsbranschen och premiepensionssystemet. Pensionsmyndigheten avråder spararna att teckna avtal. Om man inte vet vad man egentligen ingår för avtal och vilka risker och konstnader som är förknippade med avtalet så blir det kanske inte alls bättre.

Thomas Norling, chefjurist på myndigheten, säger till Ekot:

”Här har vi en bransch som ganska mycket utnyttjar att pensionärerna och pensionsspararna befinner sig i ett underläge informationsmässigt. Många vet inte vad de egentligen ingår för avtal och vilka risker och kostnader som är förknippade med dem. Den typen av problem ser vi lite för ofta i vår kundservice och jag skulle avråda alla som inte begriper vad de ger sig in på att teckna sådana avtal.”

Det positiva är att det nu ligger ett lagförslag hos justitiedepartementet, att det måste krävas skriftlig bekräftelse från en uppringd kund för att någon annan ska kunna ta hand om din premiepension. Det skulle ge kunderna både skriftligt beslutsunderlag och betänketid.

Självklart gör inte alla rådgivare och förvaltare ett dåligt jobb, men se till att du vet vilka kostnader, risker samt vad det egentligen är du säger ja till innan du säger ja. För idag räcker det med att du säger ja på telefon för att ett avtal, som kanske inte alls är bra eller det du trodde du sa ja till, blir gällande.

Louise Svensson