Förvalt

Om pension, sparande och andra val i livet

Äntligen kan oseriösa telefonförsäljare stoppas

Idag skriver Peter Norman och Beatrice Ask på DI debatt att de vill stärka konsumentskyddet på finansmarknaden och föreslår ett krav på skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning för i första hand premiepensionstjänster.

Det var inte en dag för sent. Hos Konsumentverket kan man följa anmälningarna som kommer in för att få en uppfattning om problemet.

En undersökning från i våras, beställd av Pensionsmyndigheten, visar att var tredje vuxen blir uppringd av en pensionsrådgivare. Det märks även hos oss. Jag och mina kolleger får konstant samtal och e-post från sparare som vill ha råd och vägledning efter att de fått samtal från pensionsrådgivare som vill sälja förvaltningstjänster.

I och med att viktiga finansiella beslut, såsom placering av premiepensionen, idag ligger på den enskilde spararen är det viktigt att denne har en tydlig bild och förstår vad det är man säger ja till på telefon. Därför välkomnar vi förslaget på skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning.

Jag tycker också att det skulle vara bra med en kylskåpsmagnet.  En liten checklista med några få punkter som stöd så att man kan ställa de rätta frågorna och få en tydlig uppfattning om vad det är pensionsrådgivarna vill sälja över telefon. Det skulle nog leda till att fler lägger på luren med hedern i behåll och inte känner sig lurade in i ett avtal.

Den kylskåpsmagneten kanske kommer en dag! Det finns dock en alldeles utmärkt längre variant som Pensionsmyndigheten tagit fram och som jag varmt rekommenderar alla att läsa igenom.

Här får man en överblick om hur rådgivningsföretagen fungerar, vad företagen måste leverera för att den avgift de tar ut ska ge mervärde samt var man kan vända sig om man ångrar sig eller vill klaga. Checklistan upplyser även om att man faktiskt kan välja att inte välja fonder.

Förresten, visst du att 0,3 – 0,5 procentenheter lägre avgift gör att premiepensionen blir 10 – 15 procent högre.

Louise Svensson