För att kunna spara mer gäller det också att kapa onödiga kostnader bättre. Sällan vill vi kapa det som ger oss lite guldkant i livet. Något som verkligen inte ger oss det är onödiga abonnemang som bara tickar på och kostar. Om ni tänker efter så har ni säkert fallit för något erbjudande som är gratis första månaden och sedan löper på med 39, 49 eller 99 kronor i månaden – abonnemangsfällan med utgifter som du knappt märker!
För att testa en av de hetare ekonomiapparna just nu tankade jag gratis hem Mina Tjänster och vips var jag med några snabba tangenttryck av med närmare 400 kronor i stadiga månadsutgifter. Och det bästa av allt – appen sköter alla uppsägningar.
Joakim Sjöblom, Marcus Lönnberg och Jonas Karles fick drakarna i tv-programmet Draknästet att tända på deras idé 2015 och redan sommaren efter lanserades appen i skarpt läge. Nu har Mina tjänster passerat 200 000 användare.
Med hjälp av Mobilt BankID synkar Mina Tjänster automatiskt med din bank, och kan på bara några sekunder visa alla dina abonnemang i en tydlig översikt. Appen håller sedan koll på dina abonnemang, och meddelar dig via notiser om nya eller förändrade abonnemangskostnader. Dessutom ser du direkt om du betalar för något du inte använder.
Du kan säga upp ett abonnemang på bara några sekunder genom att klicka på “säg upp”-knappen och skriva under med Mobilt BankID. Appen tar hand om uppsägningen så att du slipper slösa tid och energi på att ringa eller mejla företag för att avsluta abonnemang och prenumerationer.
En annan smidig funktion är att du enkelt kan byta till mer prisvärda abonnemang – som elavtal, bredband och mobilkostnader. Genom att svara på några snabba frågor förstår appen vilka behov du har och kan ge rekommendationer på de bästa alternativen för just dig. Om du gillar förslagen kan du enkelt beställa dem med ett klick, och sedan låta Mina Tjänster ta hand om leverantörsbytet.
I slutet på förra året stod det klart Mina Tjänster integreras i Swedbanks och Sparbankernas app, vilket har gett 4,3 miljoner svenskar direkt tillgång till plattformen.
Enligt Mina Tjänster själva är det första gången i världen som en FinTech-app på detta sätt blir en del av en banks plattform utan att samtidigt förlora sitt grafiska utseende. Swedbanks investering i Mina Tjänster skedde under 2017 och var bankens första investering i ett FinTech-bolag. I bankens app kallas funktionen “Abonnemangshjälpen”.
Detta är ett viktigt steg på vår resa för att underlätta vardagen för konsumenten. Vi hjälper kunder att spara både tid och pengar samtidigt som företagen får en helt ny möjlighet att exponeras, sa Joakim Sjöblom, medgrundare av Mina Tjänster då.
Det blir bara lättare och lättare för oss konsumenter att jämföra och spara mer. Vi har tidigare tipsat om andra, smarta ekonomiska appar. Så frågan är vilken du laddar ner i dag för ett bättre sparande?
Trevlig helg!
Louise Svensson