Förvalt

Om pension, sparande och andra val i livet

När orden vägs på guldvåg

Alla social medier är inte lika. Kanalernas profil varierar med användarna. Både medieeliten och den politiska eliten har en påtaglig närvaro på Twitter. Däremot verkar kanalen inte ha fallit näringslivstopparna på läppen, det kärnfulla formatet till trots.

I april i år konstaterade medierna att Ola Rollén på Hexagon var enda vd:n på Twitter bland de stora börsbolagen. Bakgrunden var att den amerikanska finansinspektionen SEC hade beslutat att sociala medier som Twitter och Facebook var godkända kanaler för börsnoterade bolag att presentera nyheter i.

Även den svenska Finansinspektionen är positiv till twittrande börsbolag. Lagen om värdepappersfonder kräver dock att informationen ska offentliggöras på ett icke-diskriminerande sätt. Därför behöver flera kanaler användas i Sverige.

Ett mindre svenskt bolag med en vd som är aktiv i sociala medier är Spiltan som handlas på Alternativa Aktiemarknaden. I dag twittrar vd Per Håkan Börjesson @Spiltan följande:

”Efter Icahns 100 miljarders twitter om Apple kommer Spiltan nu att informera om nya förvärv på twitter”’

Carl Icahn @Carl_C_Icahn meddelade nämligen i förrgår att han hade köpt in sig i Apple via Twitter, vilket fick Apples värde att stiga med över 100 miljarder kronor. Det motsvarar mer än 2 miljarder kronor per ord.

Vad är det då som Per Håkan Börjesson har insett som de noterade börs-vd:arna har missat? Att Twitter är ett okomplicerat sätt att snabbt nå ut med information? Knappast. Det är visserligen ett okomplicerat sätt att snabbt nå ut med information, vilket säkert bidrar till Finansinspektionens positiva attityd, men den typen av ställningstaganden är inte ett huvudbry för storbolagens börs-vd:ar.

Snarare handlar det om en insikt i värdet av en personlig avsändare bakom informationen som går ut. Per Håkan Börjesson har ett förbehållslöst engagemang för Spiltan och räds därför inte att sätta sitt personliga anseende på spel genom att själv stå som avsändare, vilket ökar förtroendet för bolaget och ytterst ger informationen större vikt.

Och Carl Icahns miljardtweets visar potentialen i att meddelandet kommer från en tydlig, personlig avsändare. Det avgörande var inte att en stor investerare trodde på Apple, utan att det var just han som köpte in sig och talade med vd om återköp, med de förväntningar det medför.

Möjligen ligger de amerikanska företagen lite före de svenska, men en ny undersökning visar ändå att knappt 6 procent av vd:arna på Fortune 500 använder Twitter och att två tredjedelar inte har någon som helst närvaro i sociala medier.

En förklaring till näringslivstopparnas minimala twittrande skulle kunna vara att de inte ser potentialen, men däremot uppfattar en risk med det personliga tilltalet. Om jobbet är en anställning under en begränsad tid och planen sedan är att gå vidare till nästa jobb, är det riskabelt att investera för mycket att sin personliga trovärdighet i företaget. Man blir också tillgänglig på ett sätt som många säkert inte uppskattar.

En annan lite mer allmänmänsklig förklaring skulle kunna vara att det är lite läskigt. Vi är många som har varit med om att det suger till i magen när man ska publicera information som man vet kommer få påtagliga konsekvenser. Varje ord vägs på guldvåg.

Johan Florén